ANALYSIS OF ERRORS IN SOCIO-CULTURAL CONTENT FOUND IN STUDENT ORAL SPEECH IN CHINESE LANGUAGE EDUCATION

  • Lola SHASAIDOVA O‘zbekiston Davlat Jahon tillari universiteti v.b. dotsent, (Phd)
Keywords: Uzbek and Chinese languages, oral speech, error analysis (error analysis) method, errors in socio-cultural content.

Abstract

This article will focus on the analysis of the specificity, differences of Uzbek and Chinese languages, errors in the socio-cultural content found in students' oral speech. Through the Error analysis method, in Chinese language education, an interferential classification was formed based on the identification of typical errors inherent in the linguocultural content found in student oral speech. The main focus was on the fact that the role of interference in the discrepancy between the native language and the language under study is significant.

References

1. Азимов Е.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). – М.: ИКАР, 2009. – 448 с.
2. Бобожонов Ф. Нутқ маданияти асослари. – Нукус, 2007. –58 б.
3. Гусева А.В. Формирование социокультурной компетенций в процессе обучения устному иноязычному общению (школа с углубленным изучением иностранных языков): Дис. ... канд. пед. наук. – М.: 2002. – 235 с.
4. Демина Н.А. Методика преподавания практического китайского языка. Изд. 2-е. монография – М.: Восточная литература, 2006. – 110 с.
5. Дун Фу Хуа. Факторы культуры языка в процессе обучения китайскому языку // Ўзбекистон – Хитой тарихий-маданий, илмий ва иқтисодий алоқалар ривожи. Халқаро илмий-амалий конференция материаллари. – Т.: 2018. – 182 с.
6. Единая программа обучения китайскому языку как иностранному. Пекин: Пекинский лингвистический университет, 2014. – 222 с.
7. Маслов А.А. Наблюдая за китайцами. Скрытые правила поведения. – М.: РИПОЛ классик, 2010. –109 с.
8. Малышев Г.И., Киселевич Я.Е., Митчелл П.Дж. Трудности в изучении фонетики китайского языка русскоговорящими студентами // Вестник Тамбовского университета. 2018. – С. 43.
9. Пассов Е.И. Концепция коммуникативного иноязычного образования ( теория и её реализация). Методическое пособие для русистов. – Санкт-Петербург: Златоуст, 2007. – 200 с.
10. Сторожук А.Г. Три учения и культура Китая: конфуцианство, буддизм и даосизм в художественном творчестве эпохи Тан.–М.: 2010. –552 с.
11. Щукин А.Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке. Учебн. пособие. – М.; ИКАР, 2011. – 454 с.
12. Юй Цзяминь. Обучение русскому речевому этикету китайских учащихся: Дис. ... канд. пед. наук. – Санкт-Петербург, 2016. – 160 с.
13. Gu Yuego. Politeness, pragmatics and culture – // Foreign languages, 1992. P. 46.
14. Keiko Mochizuki., Hiroshi Sano., Ya-Ming Shen and Chia-Hou Wu. Cross-Linguistic Error Types of Misused Chinese Based on Learnes` Corpora // – Computational Linguistics and Chinese Language Processing, 2015. – Vol.20. №1. – P. 97–114.
15. Pengpeng Wang., Xuede Zhao. Error Analysis and Teaching Strategies in Acquisition of chinese Synonyms by Foreign Students // Advances in Education, 2020, №10 (1). – P.76 – 83.
Published
2024-01-31
How to Cite
Lola SHASAIDOVA. (2024). ANALYSIS OF ERRORS IN SOCIO-CULTURAL CONTENT FOUND IN STUDENT ORAL SPEECH IN CHINESE LANGUAGE EDUCATION. News of the NUUz, 1(1.1.1), 331-334. https://doi.org/10.69617/uzmu.v1i1.1.1.812