ИЗУЧЕНИЕ ИНДИВИДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ПОВЫШЕНИЮ МОТИВАЦИИ СРЕДИ СТУДЕНТОВ, ОБУЧАЮЩИХСЯ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В КАЧЕСТВЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
Аннотация
Мотивация является решающим фактором успеха изучающих язык, особенно в контексте английского как иностранного языка (EFL). В данной статье исследуются индивидуально-психологические подходы, которые могут повысить мотивацию студентов EFL. Рассматривая такие теории, как теория самоопределения (SDT), теория постановки целей и самоэффективность, эта статья призвана дать представление о том, как эти психологические концепции могут быть эффективно интегрированы в практику преподавания EFL. Результаты показывают, что развитие внутренней мотивации, постановка достижимых целей и повышение самоэффективности могут значительно улучшить вовлеченность и успеваемость студентов EFL.
Литература
Deci, E.L., Ryan, R.M. (1985). *Intrinsic motivation and self-determination in human behavior*. New York: Plenum.
Locke, E.A., Latham, G.P. (2002). *Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey*. American Psychologist, 57(9), 705-717.
Bandura, A. (1977). *Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change*. Psychological Review, 84(2), 191-215.
Reeve, J., et al. (2004). *Engagement during instruction: What it is and how to improve it*. Educational Psychologist.
Miller, K., Dyer, J.E. (2018). *Connecting language learning with real-world applications*. Journal of Language Teaching and Research.
Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1999). *Learning together and alone: Cooperative competitive and individualistic learning*. Boston: Allyn Bacon.
Zimmerman, B.J. (2002). *Becoming a self-regulated learner: An overview*. Theory into Practice.
Hattie, J., Timperley, H. (2007). *The power of feedback*. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.
Schunk, D.H., Zimmerman, B.J. (2008). *Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications*. New York: Routledge.
Bandura, A. (1997). *Self-efficacy: The exercise of control*. New York: W.H. Freeman.
Niemann, C., et al. (2014). *Motivation in foreign language learning: The role of autonomy*. Educational Psychology Review.
Schunk, D.H. (2003). *Self-efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting, and self-evaluation*. Reading Writing Quarterly.
Usher, E.L., Pajares, F. (2008). *Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions*. Review of Educational Research.
Dörnyei, Z., Ushioda, E. (2011). *Motivation, language identity and the L2 self*. Bristol: Multilingual Matters.
Gardner, R.C., Lambert, W.E. (1972). *Attitudes and motivation in second-language learning*. Rowley, MA: Newbury House.
Oxford, R.L., Shearin, J. (1994). *Language learning motivation: Expanding the theoretical framework*. The Modern Language Journal
Copyright (c) 2024 Вестник УзМУ
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.