ИЗУЧЕНИЕ ИНДИВИДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ПОВЫШЕНИЮ МОТИВАЦИИ СРЕДИ СТУДЕНТОВ, ОБУЧАЮЩИХСЯ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В КАЧЕСТВЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

  • Sitora TOSHMATOVA English Teacher of Interfaculty Foreign Languages Department, Tourism Faculty, Alfraganus University
Ключевые слова: EFL, мотивация, индивидуально-психологический подход, теория самоопределения, теория целеполагания, самоэффективность, внутренняя мотивация, стратегии, культурные различия, индивидуальная изменчивость, ресурсные ограничения.

Аннотация

Мотивация является решающим фактором успеха изучающих язык, особенно в контексте английского как иностранного языка (EFL). В данной статье исследуются индивидуально-психологические подходы, которые могут повысить мотивацию студентов EFL. Рассматривая такие теории, как теория самоопределения (SDT), теория постановки целей и самоэффективность, эта статья призвана дать представление о том, как эти психологические концепции могут быть эффективно интегрированы в практику преподавания EFL. Результаты показывают, что развитие внутренней мотивации, постановка достижимых целей и повышение самоэффективности могут значительно улучшить вовлеченность и успеваемость студентов EFL.

Литература

Deci, E.L., Ryan, R.M. (1985). *Intrinsic motivation and self-determination in human behavior*. New York: Plenum.

Locke, E.A., Latham, G.P. (2002). *Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey*. American Psychologist, 57(9), 705-717.

Bandura, A. (1977). *Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change*. Psychological Review, 84(2), 191-215.

Reeve, J., et al. (2004). *Engagement during instruction: What it is and how to improve it*. Educational Psychologist.

Miller, K., Dyer, J.E. (2018). *Connecting language learning with real-world applications*. Journal of Language Teaching and Research.

Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1999). *Learning together and alone: Cooperative competitive and individualistic learning*. Boston: Allyn Bacon.

Zimmerman, B.J. (2002). *Becoming a self-regulated learner: An overview*. Theory into Practice.

Hattie, J., Timperley, H. (2007). *The power of feedback*. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.

Schunk, D.H., Zimmerman, B.J. (2008). *Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications*. New York: Routledge.

Bandura, A. (1997). *Self-efficacy: The exercise of control*. New York: W.H. Freeman.

Niemann, C., et al. (2014). *Motivation in foreign language learning: The role of autonomy*. Educational Psychology Review.

Schunk, D.H. (2003). *Self-efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting, and self-evaluation*. Reading Writing Quarterly.

Usher, E.L., Pajares, F. (2008). *Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions*. Review of Educational Research.

Dörnyei, Z., Ushioda, E. (2011). *Motivation, language identity and the L2 self*. Bristol: Multilingual Matters.

Gardner, R.C., Lambert, W.E. (1972). *Attitudes and motivation in second-language learning*. Rowley, MA: Newbury House.

Oxford, R.L., Shearin, J. (1994). *Language learning motivation: Expanding the theoretical framework*. The Modern Language Journal

Опубликован
2024-10-30
Как цитировать
Sitora TOSHMATOVA. (2024). ИЗУЧЕНИЕ ИНДИВИДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ПОДХОДОВ К ПОВЫШЕНИЮ МОТИВАЦИИ СРЕДИ СТУДЕНТОВ, ОБУЧАЮЩИХСЯ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В КАЧЕСТВЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА. Вестник УзМУ, 1(1.10.1), 208-209. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.10.1.4834