THEORETICAL APPROACHES TO THE STUDY OF EMOTIONAL INTELLIGENCE: (history, current state of the problem, research prospects)

  • Maqsuda XUDOYBERGANOVA Universiteti NTM Psixologiya va tibbiyot kafedrasi o‘qituvchisi
  • Svetlana XAZOVA Kostroma Davlat universiteti Maxsus pedagogika va psixologiya kafedrasi professori
Keywords: Emotional intelligence, EI components, mixed model, ability model, life success

Abstract

The article analyzes the history of the scientific development of the concept of emotional intelligence, analyzing the most influential theories of R. Bar-On, J. Myers, P. Salovey, D. Goleman, D.V. Lucina. The structural components of EI are described and the topics of main research in this problem field are presented. Conclusions are drawn about the need for further research, including on a sample of people with disabilities.

References

Андреева И.Н. Способности эмоционального интеллекта: гендерные различия // материалы междунар. науч.-практ.

конференции «Психология и современное общество: взаимодействие как путь взаиморазвития» / Санкт-Петербург, 2007.

─ С. 12-15.

Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. ─ М.: АСТ, 2008. ─ 480 с.

Литвиненко В.А., Обухова Ю.В. СОВРЕМЕННЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА В

ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ПСИХОЛОГИИ // Северо-Кавказский психологический вестник. 2020. №2. URL:

https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-issledovaniya-emotsionalnogo-intellekta-v-otechestvennoy-psihologii (дата

обращения: 07.07.2024).

Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория, измерение,

исследования / Под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2004. С. 29-36.

Сергиенко Е. А., Е.А. Хлевная, Т.С. Киселева. Роль эмоционального интеллекта в эффективности деятельности и

психологическом благополучии человека // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика.

Психология. Социокинетика. – 2020. – Т. 26, № 1. – С. 46-53.

Сергиенко Е.А., Хлевная Е.А., Ветрова И.И., Мигун Ю.П. Тест эмоционального интеллекта: Методическое пособие. – М.:

Изд-во «Институт психологии РАН», 2019. – 178 с.

Туракулов Б. Н. Талабалар эмоционал интеллектининг индивидуал-типик хусусиятлари: автореф. дис.. PhD. – Тошкент,

– 56 с.

Хазова С.А. «Неакадемические» способности: роль и ресурсные функции в совладающем поведении субъекта //

Психологические исследования. 2016. Т.9, No 49. С. 2. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 07.07.2024).

Shukurov J.R. Bo‘lajak ofitserlarda emotsional intellekt rivojlanishining psixologik jihatlari: дис.. PhD. – Тошкент, 2022.

Bar-On, R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description and summary of psychometric properties. In

G. Geher (Ed.), Measuring emotional intelligence: Common ground and controversy. Hauppauge, NY, US: Nova Science

Publishers. 2004. pp. 115- 145.

Khazova S.A., Shipova N.S. Emotional Intelligence as a Researce for Codependent Women // European Proceedings of Social and

Behavioural Sciences (EpSBS). – 2020. – V.91. – Р. 212-219. DOI: 10.15405/epsbs.2020.10.04.27

Mayer, J.D., Salovey P. What Is Emotional intelligence? // Emotional development and emotional intelligence: Implications for

education. Salovey P., Sluyter D. (eds). --N.Y., 1997. ─ 35 р.

Mayer J.D., Caruso D.R., Salovey P. The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates // Emotion Review. –

– V. 8 (4). – Pp. 290–300.

Xudoyberganova M.J. Ma’muniylar davri allomalarining qarashlarida emotsional intellektning o‘rganilish tarixi. “Ma’muniy

Xorazmshohlar davrida ilm-fan taraqqiyoti va uning jahon tamaddunida tutgan o‘rni” Xalqaro ilmiy- amaliy konferensiyasi 2024

yil 15-16-aprel.

Published
2024-09-08
How to Cite
XUDOYBERGANOVA, M., & XAZOVA, S. (2024). THEORETICAL APPROACHES TO THE STUDY OF EMOTIONAL INTELLIGENCE: (history, current state of the problem, research prospects). News of the NUUz, 1(1.8), 206-208. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.8.3215