RELIGIOUSLY MARKED ALLUSION AS A TOOL OF INTERTEXTUALITY

  • Мухайё ФАЙЗУЛЛАЕВА Доктор философии по филол. н. PhD Кафедра лингвистики и английской литературы Узбекский государственный университет мировых языков
Keywords: Allusion, religiously marked allusion, intertextuality, intertextual marker, intertext

Abstract

The article studies allusion, its features, as well as the functions fulfilled by allusions in the literary text. In particular, the author highlights the role and importance of religiously marked allusion as a linguistic unit of current importance in cognitive linguistics, linguoculturology, text linguistics, theolinguistics, literary studies, and generalizes its characteristics. The topicality and novelty of the study lies in the fact that after a thorough study of the theoretical foundations of the issue, the author examines and analyzes the features of religiously marked allusion as a means of intertextuality. The results of the analysis showcase that religiously marked allusions as a tool of intertextuality, serve to demonstrate the individual conceptual world picture of the author and his/her modality in the literary text.

References

Ashurova D.U., Galieva M.R. Stylistics of Literary Text. –Tashkent: Turon-Iqbol, 2016, 272 p.

Fayzullayeva M.R., Conceptual significance of religiously marked allusions in English literary texts. – PhD dissertation, Tashkent,

Lachmann, R. Memory and Literature: Intertextuality in Russian Modernism / R. Lachmann. – Frankfurt am Mein: Suhrkampf,

Арнольд И.В. Семантика, стилистика. Интертекстуальность: Сборник, 1999

Ашурова Д.У. Новые тенденции в развитии стилистики // Til va nutq system-sath talqinida: Материалы науч.-теор. конф. –

Самарканд: СамГИИЯ, 2005. –С. 7–8.

Галиева M.Р. Теолингвистика: истоки, направления, перспективы. — Ташкент: VneshInvestProm, 2018. — 50 c.

Гальперин И.Р. Стилистика английского языка: Учебник. М., 1977, c.334

Гюббенет И.В. Основы филологической интерпретации литературнохудожественного текста. – М., Изд-во МГУ, 1991. –

с.

Гудков Д.Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. М.: ИТДГК «Гнозис», 2003. 288 с.;

Дронова, Н.П. Религиозный код в репрезентации субъекта нового времени / Н.П. Дронова // Междунар. конгресс по

когнитивной лингвистике: Сб. материалов 26-28 сентября 2006 года / Тамб. гос. ун-т им. Г.Р. Державина. Тамбов: Издво

ТГУ им Г.Р. Державина, 2006. С. 344-346

Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М., Наука, 1987. – 261с.

Костомаров В.Г., Бурвикова Н.Д. Как тексты становятся прецедентными // Русский язык за рубежом, 1994, №1. – С.73-76

Красных В.В. “Свой” среди “чужих”: миф или реальность? – М.: Гнозис, 2003. – 375c.

Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Диалог. Кар- навал. Хронотоп. – Витебск. – 1993. – № 4.

Кузьмина Н.А. Интертекст и его роль в процессах эволюции поэтического языка. М., 2007, c.20

Мамаева А.Г. Лингвистическая природа и стилистические функции аллюзии: Дисс. … канд. филол. наук, М., 1977;

Машкова Л.А. Литературная аллюзия как предмет филологической герменевтики: дис…. канд. филол. наук. М., 1989;

СИС – Словарь иностранных слов. – М.: Русский язык, 1989. –

Тухарели М.Д. Аллюзия в системе художественных произведений// автореф. дис. .канд. филол. наук, Тбилиси, 1984

DAVRONOVA, F. (2024). ZAMONAVIY JAMIYATDA SEKTORLAR ARO IJTIMOIY HAMKORLIK GENDER MADANIYATINI SHAKLLANTIRISHNING MUHIM OMILI SIFATIDA. News of the NUUz, 1(1.8. 1), 89-91.

ABDULLOYEV, S. Z. (2024). O ‘ZBЕKISTON TARAQQIYOTINING YANGI BOSQICHIDA MAKTAB TA’LIMI SOHASI HUQUQIY ASOSLARINI TAKOMILLASHTIRISH BORASIDA AMALGA OSHIRILGAN TADBIRLAR. News of the NUUz, 1(1.7. 1), 4-6.

DUSCHANOV, R. (2024). O ‘ZBEKISTON SSR BYUDJETI TARIXI (1925-1929 YILLAR MISOLIDA). News of the NUUz, 1(1.7. 1), 7-9.

Published
2024-10-10
How to Cite
ФАЙЗУЛЛАЕВА, М. (2024). RELIGIOUSLY MARKED ALLUSION AS A TOOL OF INTERTEXTUALITY. News of the NUUz, 1(1.6.1), 386-688. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.6.1.4035