AGE AND GENDER CHARACTERISTICS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS PRONE TO INTERNET ADDICTION
Abstract
In the current third millennium, the development of information technology is accelerating in seconds. The form of interpersonal communication of people is also intense in proportion to these actions. Real-world understanding of human perception is gaining negative aspects such as decreased expression control, cyberaddication, acceptance of virtual environment culture, resulting in a decline in emotional intelligence. In this work, two groups of adolescents who are prone to internet addiction behavior are studied in relation to the emotional intelligence characteristics of experimental (prone to internet addiction) and control (non-internet addiction) groups as well as personality traits.
References
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Аxborot texnologiyalari sohasida taʼlim tizimini yanada takomillashtirish, ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish va ularni IT-industriya bilan integratsiya qilish chora-tadbirlari toʼgʼrisida” gi qarori, 06.10.2020 yildagi PQ-4851-son.
Беркович О.А., Беркович М.Л. Вызовы цифрового общества и социально-экономические трансформации как контексты развития мышления обучающихся // Модернизация системы профессионального образования, на основе регулируемого эволюционирования: материалы XVIII Междунар. науч.-практ. конф. (Москва–Челябинск, 14 ноября 2019 г.) / отв. ред. Д.Ф.Ильясов. М.; Челябинск: Изд-во ЧИППКРО, 2019. С. 242–248.
Гребняк О.В. Особенности формирования рынка труда молодежи в обществе цифровой экономики // Государственная молодежная политика: национальные проекты 2019–2024 гг. в социальном развитии молодежи: материалы Всерос. науч.- практ. конф. (Москва, 20–21 апреля 2020 г.) / отв. ред. Т.К. Ростовская. М.: Перспектива, 2020. С. 269–275.
Erol B.A., Majumdar A., Benavidez P., Rad P., Choo K.-K.R., Jamshidi M. Toward Artificial Emotional Intelligence for Cooperative Social Human–Machine Interaction // IEEE Transactions on Computational Social Systems. 2020. Vol. 7, iss. 1. P. 234–246. DOI: https://doi.org/10.1109/tcss.2019.2922593
Wadley G., Smith W., Koval P., Gross J.J. Digital emotion regulation // Current Directions in Psychological Science. 2020. Vol. 29, iss. 4. P. 412–418. DOI: https://doi.org/10.1177/0963721420920592
Нозикова Н.В., Баденкова Г.Г. Взаимосвязь развития эмоционального интеллекта с активностью пользования социальными сетями в юношеском возрасте // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология. 2020. Т. 33. С. 43–58. DOI: https://doi.org/10.26516/2304-1226.2020.33.43
Родионова Е.В., Конюхова Т.В., Лукьянова Н.А., Конюхова Е.Т. Эмоциональный интеллект студентов цифрового поколения: опыт инженерного вуза // Образование и саморазвитие. 2022. Т. 17, № 4. С. 126–138. DOI: https://doi.org/10.26907/esd.17.4.10
Kallou S., Kikilia A., Kalogiannakis M. Emotional Intelligence Development in Tourism Education and Training through Digital Technologies // Innovations in Learning and Technology for the Workplace and Higher Education. TLIC 2021. Lecture Notes in Networks and Systems. Vol. 349 / ed. by D. Guralnick, M.E. Auer, A.Poce. Cham, CH: Springer, 2022. P. 149–159. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-90677-1_15
Audrin C., Audrin B. More than just emotional intelligence online: introducing «digital emotional intelligence» // Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2023.1154355/full (accessed: 13.07.2023). DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1154355 10. Fors P.Q., Barch D.M. Differential Relationships of Child Anxiety and Depression to Child Report and Parent Report of Electronic Media Use // Child Psychiatry & Human Development. 2019. Vol. 50, iss. 6. P. 907–917. DOI: https://doi.org/10.1007/s10578-019-00892-7
Отамуратов, Р. У. Психологические особенности эмоционального интеллекта человека в интернет-среде (на примере молодёжь) / Р. У. Отамуратов, П. Н. Устин // Мир науки. Педагогика и психология. — 2023. — Т. 11. — № 5. — URL: https://mir-nauki.com/PDF/15PSMN523.pdf
Copyright (c) 2024 News of the NUUz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.