METHODS OF IDENTIFICATION OF COGNITIVELY GIFTED CHILDREN IN CONTEMPORARY PSYCHOLOGICAL SCIENCE
Abstract
The article discusses the relationship between talent and personality structure. On the basis of the study and analysis of psychological and methodological literature on the problem of diagnosis of gifts in childhood theoretically generalized and revealed the content of methods of detection of cognitive gifts, as well as existing problems of identifying cognitively gifted children and prospects of their solution.
References
Мандрыкина, Л. В. Понятие индивидуально-психологических характеристик личности в психологии / Л. В. Мандрыкина, Т. В. Капустина // Обществознание и социальная психология. – 2022. – № 7(37). – С. 111-118. – EDN RPIIVK.
Богоявленская Д.Б, Богоявленская М.Е. Одаренность: природа и диагностика. М.: АНО "ЦНПРО", 2013. 208 с.
Иноземцев, В.А., Ивлев В.Ю., Ивлева М.Л. О результатах использования парадигмально-линеарного подхода к анализу формирования и развития психологической концепции одаренности. Гуманитарный вестник, 2020, вып. 5. DOI: 10.18698/23068477-2020-5-679
Ляшенко, А., Халезов Е., Арсалиду М. Методы выявления когнитивно одаренных детей. Психология. Журнал Высшей школы экономики. (2017) 14, № 2, с. 207-218
Смирнова, Т.Г. Теоретические основы проблемы одарённости / Т. Г. Смирнова // Молодёжь и наука: актуальные проблемы педагогики и психологии. – 2020. – № 5. – С. 128-138. – EDN QBSKPY.
Гарднер Г. Структура разума. Теория множестенного интеллекта. М.: Сфера, 2007. 512 с.
Öpengin E, Bal Sezerel B. The cognitive profiles of gifted children: A latent profile analysis using the ASIS. Journal of Pedagogical Research. 2023;7(4):400-13. https://doi.org/10.33902/JPR.202322752
Silverman L.K. The measurement of giftedness / K.A.Heller, F.J.Monks, R.J.Sternberg, R.F.Subotnik // International handbook of giftedness and talent. – Amsterdam - Boston - London - New York - Oxford - Paris м San Diego - San Francisco - Singapore - Sydney - Tokyo. -2002. - P. 947-970.
Robinson N.M. In Defense of a Psychometric Approach to the Definition of Academic Giftedness / R.J.Sternberg, J.E.Davidson // Conceptions of Giftedness. - Cambridge - New York - Melbourne - Madrid - Cape Town - Singapore - Sao Paulo. - 2005. - P. 280-294.
Pfeiffer S.I. Gifted identification beyond the IQ test: rating scales and other assessment procedures / S.I.Pfeiffer, S.Blei // Handbook of giftedness in children. - New York, 2008. - P. 177-198. 11. Renzulli J.S. Teacher rating scales / B.Kerr // Encyclopedia of giftedness, creativity, and talent. - Thousand Oaks, 2009. - P. 880-881.
Burke J.P. Scale for rating behavioral characteristics of superiors students: An investigation of factor structure / J.P.Burke, C.E.Haworth, W.B.Ware // The Journal of special education. - 1982. - Vol. 16, № 4. - P. 477-485.
Лепешев, Д. В. Методы диагностики одаренных детей / Д. В. Лепешев, А. А. Каркулова // Вестник Омского регионального института. – 2018. – № 3. – С. 138-142. – EDN CFNIAW.
Каперская, Е. Н. Инструменты выявления одаренности и психолого- педагогическое сопровождение детей / Е. Н. Каперская // Большой конференц-зал: дополнительное образование – векторы развития. – 2021. – № 1(7). – С. 67-75. – EDN FAWGNE.
Михалко, М. И. Одаренные дети: реалии, перспективы / М. И. Михалко // Калининградский вестник образования. – 2019. – № 1. – С. 82-85. – EDN YFDEYP.
Калинкина, Е. М. Проблемы диагностики интеллектуальной одаренности у дошкольников / Е. М. Калинкина // Источник. – 2018. – № 2. – С. 13-15. – EDN XUEHDV.
Copyright (c) 2024 News of the NUUz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.