PEDAGOGICAL POTENTIAL OF THE INFORMATION-COGNITIVE APPROACH IN THE MANAGEMENT OF THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION

  • Zoxid ERNAZAROV Qarshi davlat universiteti, Filologiya fakulteti uquv ishlari bo‘yicha dekan o‘rinbosari, PhD
Keywords: higher education, development management, information and cognitive approach, pedagogical potential.

Abstract

This article analyzes the general (inferential) knowledge acquired in the process of socio-pedagogical analysis - the achievement of educational quality (process and result) as a way to coordinate the interests of all educational agents as a basis for managing development. These mechanisms are defined by different levels of higher education management theories, which gain innovation in the context of the development of “new stewardship”. Also presented are the tasks of the diversity and variability of Higher Education, its dynamics and activity, systematization of this data set, their grouping, analysis, constant monitoring, correction of its state.

References

Борытко Н.М. Управление образовательными системами: учебник для студентов педагогических вузов / Н.М. Борытко, И.А. Соловцова ; под ред. Н.М. Борытко. – Волгоград : Изд-во ВГИПК РО, 2006. – 48 с.

Красикова В.В. Управление качеством образования в дошкольном учреждении / В.В. Красикова // Управление современным дошкольным образовательным учреждением: сборник статей / научн. ред. Е.И.Касаткина. – Вологда : Изд. центр «ВИРО», 2004. – С. 56–59.

Лебедев О.Е. Управление образовательными системами: теория и практика: учебнометодическое пособие / О.Е. Лебедев. – СПб.: Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ, 2011. – 108 с.

Журинская Е.Е. Роль и место колледжа как учреждения среднего профессионального образования в системе непрерывного педагогического образования / Е.Е. Журинская // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. – 2013. – С. 74–83.

Землянский В.В. Адаптивное управление образовательным процессом в колледже / В.В. Землянский, П.В. Желтов // Вестник Костромского государственного университета. – 2009. – № 2. – С. 266–270.

Клюева Е.В. Педагогика: курс лекций по актуальным проблемам общего и дошкольного образования: учебное пособие / Е.В. Клюева, Т.В. Наумова, Е.В. Губанихина, М.Н. Корешкова; под общ. ред. Е.В. Клюевой, Т.В. Наумовой.– Арзамас: Арзамасский филиал ННГУ, 2013. – 254 с.

Егоров В.В. Педагогика высшей школы: учебное пособие / В.В. Егоров, Э.Г. Скибицкий, В.Г. Храпченков. – Новосибирск: САФБД, 2008. − 260 с.

Published
2024-10-28
How to Cite
Zoxid ERNAZAROV. (2024). PEDAGOGICAL POTENTIAL OF THE INFORMATION-COGNITIVE APPROACH IN THE MANAGEMENT OF THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION. News of the NUUz, 1(1.10.1), 263-264. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.10.1.4711