TEACHING HIGHER MATHEMATICS IN INITIAL COURSES AT UNIVERSITY, TAKEN INTO ACCOUNT OF SCHOOL KNOWLEDGE (ELEMENTS OF MATHEMATICS AND THE BEGINNING OF ANALYSIS

  • Султанмурад ЭРГАШОВ Андижанский филиал Кокандского университета, к.ф.-м.н., доцент
Keywords: Mathematics, school education, algebra, analysis, differential equation, field theory, operational calculus, probability theory, mathematical statistics, methods of teaching mathematics at universities

Abstract

The article discusses the problems of teaching mathematics for non-mathematical areas in the context of new educational standards developed for bachelor's, master's and doctoral studies. In addition, this paper analyzes the gap between the knowledge of the school mathematics course and first-year students who entered the university and the materials on higher mathematics taught in the initial semesters. Based on the analysis performed and many years of observations and experience in teaching higher mathematics in technical and economic areas, the need to conduct tests to determine weak points in the knowledge of first-year students at the beginning of the academic year is proposed.

References

Никольская В.А., Родькина О.Я. О методике преподавания математики в гуманитарном ВУЗе для студентов с разным уровнем довузовской подготовки /Педагогическое образование в России. – 2018. №4. С.91-99.

O‘zMU xabarlari Вестник НУУз ACTA NUUz FALSAFA 1/7 2024

- 251 -

Распоряжение Правительства Российской Федерации «Концепция развития математического образования в Российской Федерации» от 24 декабря 2013 г. №2506-П.

URL: https//www.minobrnauki.rf/dokumenty/3894

Розов Н.Х. Мысли о преподавании математики гуманитариям, возникшие при чтении обного учебного пособия /Математика в высшем образовании. 310. 2012. С.57-66.

Шунина Г.А., Гошко Д.А. Интеграция математических знаний и профессионально значимых умений курсантов Военной Академии //«Еругинские чтения- 2014». 2014. С.111-112.

Ergashov S., Komiljonov B. To‘g‘ri chiziqning amaliy masalalarga tatdiqi //“Yoshlar va tadborkorlarni qo‘llab-quvvatlash mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlarning muhim omili” mavzusida Xalqaro olmiy-amaliy konferensiyasi. Ko‘kon, 1-jild. 2024. 732-734-betlar.

Эргашов С. Ёпиқ контурда ток кучини Кирггоф қонуни ва операцион ҳисоб усули бўйича ҳисоблаш //“Илм-фан, маданият, техника ва технологияларнинг замонавий ютуқлари ҳамда уларнинг иқтисодиётга тадбиқи” мавзусида Халқаро илмий-амалий анжуман материаллар тўплами. Андижон, 2022. 773-775-бетлар.

Ergashov S. Vektorning hosilasi va uning tatbiqlari /“Машинастроение”. Спец.выпуск. 1-том. №5. 2022. С.241-246.

Published
2024-09-26
How to Cite
Султанмурад ЭРГАШОВ. (2024). TEACHING HIGHER MATHEMATICS IN INITIAL COURSES AT UNIVERSITY, TAKEN INTO ACCOUNT OF SCHOOL KNOWLEDGE (ELEMENTS OF MATHEMATICS AND THE BEGINNING OF ANALYSIS. News of the NUUz, 1(1.7), 249-251. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.7.3644