ОСНОВНЫЕ ПУНКТЫ РАЗВИТИЯ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
Аннотация
В этой статье в основном содержится важная дискуссионная тема по развитию межкультурной компетенции у студентов высших учебных заведений. Поскольку в настоящее время эта компетентность считается одним из наиболее важных аспектов совершенных специалистов по иностранному языку, мы считаем, что наличие соответствующих решений для улучшения компетенции является наиболее важным вопросом как для преподавателей языка, так и для студентов. Здесь мы будем рассматривать некоторые способы, альтернативные нашей цели в образовании, поскольку межкультурная компетентность является совершенно необходимым навыком в эту глобальную интернационализированную эпоху. Такие идеи, как диалогический подход и студент-ориентированные методы, могут быть в некоторой степени релевантными решениями для развития компетентности.
Литература
2. Bakhtin M.M. The dialogic imagination, (M. Holquist, ed.), Austin, TX: University of Texas Press, 1981.
3. Bakhtin M.M. Speech genres and other late essays, Austin, TX: University of Minnesota Press, 1986.
4. Bowman N.A. College diversity experiences and cognitive development: A meta-analysis, Review of educational research, 2010, 80(1), 4-33.
5. Burbules N.C. & Rice S. Dialogue across differences: Continuing the conversation, Harvard Educational Review, 61(4), 1991, 393.
6. Deardorff D. & Jones E. Intercultural competence : An emerging focus in international higher education. In D. Deardorff, H.de Wit, J.D. Heyl & T. Adams (Eds.), The SAGE handbook of international higher education (pp. 283-303, New York: Sage Publishing, 2012.
7. Dervin F. Assessing intercultural competence in language learning and teaching: A critical review of current efforts. New approaches to assessment in higher education, 5, 2010, 155-172
8. Holquist M. Dialogism: Bakhtin and his world, London: Routledge, 2002.
9. Jackson Interculturality in International Education, Milton: Routledge, 2018.
10. Jones E. Internationalisation and the student voice: Higher Education perspectives, New York: Routledge, 2009.
11. Kettle M. International student engagement in higher education: Transforming practices, pedagogies and participation, Bristol, UK: Multilingual Matters, 2017.
12. Lee A., Poch R., Shaw M. & Williams R. Engaging diversity in undergraduate classrooms: A pedagogy for developing intercultural competence ASHE Higher Education Report, 2012, 38(2), 1-119.
13. Leask B. Using formal and informal curricula to improve interactions between home and international students, Journal of Studies in International Education, 13 (2), 2009, 205-221.
14. Leask B. Internationalisation of the curriculum in action (Fellowship Report). Canberra: Office for Learning and Teaching, 2012.
15. Matusov E. Journey into dialogic pedagogy, Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, 2009.
16. Otten M. Intercultural learning and diversity in higher education, Journal of Studies in International Education, 7(1), 2003, 12-26.
17. Skidmore D. & Murakami K. Dialogic pedagogy: The importance of dialogue in teaching and learning, Bristol, UK: Multilingual Matters, 2016, Volume 51.
18. Summers M. & Volet S. Students` attitudes towards culturally mixed groups on international campuses: impact of participation in diverse and non-diverse groups, Studies in Higher education, 33 (4), 2008, 357-370.
19. Trede F., Bowles W. & Bridges D. Developing intercultural competence and global citizenship through international experiences: academics` perceptions, Intercultural education, 2013, 24(5), 442-455.
20. Volet S.E. & Renshaw P.D. Cross-cultural differences in university students` goals and perceptions of study settings for achieving their own goals, Higher education, 30 (4), 1995, 407-433.