РОЛЬ ТЕХНОЛОГИЙ В КОГНИТИВНОМ ИЗУЧЕНИИ ЯЗЫКА

  • Mohinur SUYUNOVA full-time Phd student at National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek
Ключевые слова: цифровизация, когнитивные навыки, когнитивные инструменты, когнитивная деятельность, традиционные методы, критическое мышление

Аннотация

Изучение языков изменило способы изучения и преподавания языков с момента появления технологий и развития цифрового мира. Однако следует уточнить роль технологий, когда они используются в качестве средства обучения или инструмента обучения. В этой статье исследуется внедрение технологий в изучение языка в контексте английского как второго языка. Объектами исследования являются студенты частного университета, изучающие язык в профессиональных целях. В исследовании использован квазиэкспериментальный метод, поскольку субъекты исследования выбираются среди студентов-исследователей.

Литература

Deegan, R. (2015). Complex mobile learning that adapts to learners’ cognitive load. International Journal of Mobile and

Blended Learning, 7(1), 13-24. https://doi.org/10.4018/ijmbl.2015010102.

Derry, S.J. (1990). Flexible cognitive tools for problem solving instruction. Paper presented at the annual meeting of the

American Educational Research Association, Boston, MA, April 16-20.

Froese, A. D., Carpenter, C. N., Inman, D. A., Schooley, J. R., Barnes, R. B., Brecht, P. W., & Chacon, J. D. (2012).

Effects of classroom cell phone use on expected and actual learning. College Student Journal, 46(2), 323-332.

Hwang, G.-J., & Chang, S.-C. (2015). Effects of a peer competition-based mobile learning approach on students’ affective

domain exhibition in social studies courses. British Journal of Educational Technology, 47(6), 1217-1231.

https://doi.org/10.1111/bjet.12303

Kommers, P., Jonassen, D. H. & Mayes T. (Eds.). (1992). Cognitive tools for learning. Heidelberg FRG: Springer-Verlag.

Lajoie, S.P. (1990). Computer environments as cognitive tools for enhancing mental models. Paper presented at the annual

meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA, April 16-20.

Paas, F., & Ayres, P. (2014). Cognitive load theory: A broader view on the role of memory in learning and education.

Educational Psychology Review, 26(2), 191-195. https://doi.org/10.1007/s10648-014-9263-5

Rogers, K. D. (2011). Mobile learning devices. United States of America: Solution Tree Press.

Rumelhart, D.E., & Norman, D.A. (1978). Accretion, tuning, and restructuring: Three modes of learning. In J.W. Cotton &

R.L. Klatsky (Eds.), Semantic factors in cognition. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Wittrock, M.C. (1974). Learning as a generative activity. Educational Psychologist, 11, 87-95

Ilmiy xodim, [9/20/2024 12:33 PM]

ASLANOVA, A. (2024). BRENDINGNI TARGʻIB QILISHDA DIGITAL PR VOSITALARI. News of the NUUz, 1(1.8. 1), 257-260.

Ilmiy xodim, [9/20/2024 12:35 PM]

AYUBOVA, S. (2024). SAMARQANDNING REGISTON ANSAMBLIDAGI BEZAKLARNING RAMZIY MA’NOLARI. News of the NUUz, 1(1.8. 1), 8-11.

Ilmiy xodim, [9/20/2024 12:36 PM]

EGAMBERDIYEV, A. (2024). ABDULAHAD TO ‘RANING BUXORO AMIRLIGI TAXT VORISI ETIB TAYINLANISHI TARIXI. News of the NUUz, 1(1.8. 1), 28-31.

Ilmiy xodim, [9/20/2024 12:37 PM]

KATTAYEVA, G. (2024). OKS SIVILIZATSIYASI BO ‘YICHA 2023-YILDA NASHR ETILGAN YANGI TADQIQOTLAR: 3.2.-QISM (“QADIMGI SHARQ ARXEOLOGIYASI BO ‘YICHA 12-XALQARO KONFERENSIYA MATERIALLARI” TO ‘PLAMI MISOLIDA). News of the NUUz, 1(1.8. 1), 12-14.

Ilmiy xodim, [9/20/2024 12:37 PM]

МАТБАБАЕВ, Б., & РАХИМОВ, К. (2024). НОВЫЙ ПАМЯТНИК ЭПОХИ БРОНЗЫ АЛИБАЙТЕПА (ЮГА УЗБЕКИСТАНА). News of the NUUz, 1(1.8. 1), 15-18.

Опубликован
2024-09-21
Как цитировать
SUYUNOVA, M. (2024). РОЛЬ ТЕХНОЛОГИЙ В КОГНИТИВНОМ ИЗУЧЕНИИ ЯЗЫКА. Вестник УзМУ, 1(1.7.1), 312-315. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.7.1.3517