ОБУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ЧЕРЕЗ СОВРЕМЕННЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ: РОЛЬ И ПРЕИМУЩЕСТВА СОВМЕСТНОГО ОБУЧЕНИЯ

  • Dildora ASHUROVA Buxoro davlat pedagogika instituti tayanch doktoranti
Ключевые слова: социокультурная теория, конструктивистская теория, интерактивная учебная среда, культурные, образовательные и институциональные факторы.

Аннотация

В данной статье рассматривается метод совместного обучения как современный педагогический метод обучения. Представлена информация о исследованиях, подчеркивающих эффективность совместного обучения, основанного на социокультурных и конструктивистских теориях. Также обсуждаются факторы, влияющие на совместное обучение, и методы решения этих проблем.

Литература

Vygotsky, L.S. (1978). Mindinsociety: The development ofhigher psychological processes. Massachusetts: Harvard University

Press.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition: Theory and research. Interaction Book Company

Slavin, R. E. (1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Boston: Allyn & Bacon.

Piaget, J. (1959). The Language and Thought of the Child. London: Routledge & Kegan Paul.

Kagan, S. (1995). We Can Talk Cooperative Learning in the Elementary ESL Classroom. ERIC Digest.

Jacobs GM, Gallo P (2002) Reading alone together: enhancing extensive reading via student-student cooperation in second-language

instruction. Reading Online 5(6). Availableat: http://www.readingonline.org/articles/art index.asp. HREF=jacobs/index.html

Wang, Y.-S., Cheng, M. and Wang, H.-Y. (2008) Investigating the Determinants and Age and Gender Differences in the Acceptance of

Mobile Learning. British Journal of Educational Technology, 40, 92-118.

Campbell, J., & Li, M. (2008). Asian Students’ Voices: An Empirical Study of Asian Students’ Learning Experiences at a New Zealand

University. Journal of Studies in International Education, 12(4), 375-396. https:// doi.org/ 10.1177/1028315307299422

Johnson, D. W., Johnson, R. T., &Stanne, M. B. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis. Minneapolis: University of

Minnesota.

Jacobs, G. M. (2004, September). Cooperative learning: Theory, principles, and techniques.

Gillies, https://www.researchgate.net/publication /43478574 Cooperative Learning_Integrating_ Theory_and_Practice.

Dornyei, Z., & Murphey, T. (2003). Group Dynamics in the Language Classroom. Cambridge University Press https://doi.org/10.1017/

CBO 9780511667138

Kagan Cooperative Learning by Spencer Kagan (2009)

Hofstede, G. (2001), Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, 2nd ed.

Sage, Thousand Oaks, CA. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(02)00184-5.

Winnie Cheng & Martin Warren (2000) Making a Difference: Using peers to assess individual student's contributions to a group project,

Teaching in Higher Education, 5:2, 243-255, DOI: 10.1080/135625100114885

http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667305.021

Gillies, R. M. (2004). The effects of cooperative learning on junior high school students during small group learning. Learning and

Instruction, 14(2), 197–213. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(03)00068-9.

ALKAROVA, F. (2024). OʻQUVCHILARDA KASBIY KO ‘NIKMALARNI RIVOJLANTIRISHDA “TEXNOLOGIYA” FANINING ROLI. News of the NUUz, 1(1.8. 1), 61-64.

AMANOVA, G. (2024). TALABALARNING KOGNITIV KOMPETENSIYALARINI RIVOJLANTIRISH SHARTLARI VA OMILLARI. News of the NUUz, 1(1.8. 1), 65-67.

AMINOVA, N. (2024). BO ‘LAJAK BOSHLANG ‘ICH SINF O ‘QITUVCHILARIDA REFLEKSIV KO ‘NIKMALARNI SHAKLLANTIRISH DOLZARB MUAMMO SIFATIDA. News of the NUUz, 1(1.8. 1), 68-70.

Опубликован
2024-10-12
Как цитировать
ASHUROVA, D. (2024). ОБУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ЧЕРЕЗ СОВРЕМЕННЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ: РОЛЬ И ПРЕИМУЩЕСТВА СОВМЕСТНОГО ОБУЧЕНИЯ. Вестник УзМУ, 1(1.5.2), 49-50. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.5.2.4095