THE METHODOLOGY OF USING THE EDUCATIONAL TECHNOLOGY OF WEB QUESTS IN THE FORMATION OF FREELANCE COMPETENCIES OF PUPILS

  • XALIKOV Jizzax davlat pedagogika universiteti,Tabiiy va aniq fanlarda masofaviy ta’lim kafedrasi o‘qituvchisi
Keywords: Pupils, freelancer, freelancer competencies, web quest, information and educational environment.

Abstract

This article is aimed at the formation of freelance competencies of pupils of secondary schools and is based on the methodology of applying educational technology of the web quest in the formation of freelance competencies of pupils. It also emphasizes the importance of freelancer skills in today's developing labor market, that web quest training technology serves as an effective tool in the formation and development of these skills.

References

1. Xalikov A.T. O‘quvchilarning “web-freelance”ga doir kompetensiyalarini shakllantirish muammolari // Муғаллим ҳәм үзликсиз билимлендириў ilmiy-metodik jurnali. ISSN 2181-7138. – Nukus, 2023. – № 4/1. – B. 408-413.
2. Вайндорф-Сысоева М.Е. Многоуровневая подготовка педагогических кадров к профессиональной деятельности в условиях цифрового обучения // Автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора педагогических наук. – Москва, 2019. – 39 с.
3. Напалков С.В. Тематические образовательные wев-квесты как средство развития познавательной самостоятельности учащихся при обучении алгебре в основной школе // Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. – Саранск, 2013. – 26 с.
4. Волкова О.В. Подготовка будущего специалиста к межкультурной коммуникации с использованием технологии веб-квестов // Диссертация на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. – Белгород, 2010. – 217 с.
5. Афанасьева Л.О., Поречная Е.А. Использование квест-технологии при проведении уроков в начальной школе // Школьные технологии. 2012. – №6. – С. 149-159.
6. Исроилова Л.С. Умумий ўрта таълим мактаби ўқувчиларининг компетенцияларини шакллантириш методикасини такомиллаштириш (8-синф информатика ва ахборот технологиялари фани мисолида) // Педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. – Чирчиқ, 2022. – 48 б.
7. O‘rinova N.M. Boshlang‘ich ta’limda o‘quv-kvest texnologiyasidan foydalanishning nazariy jihatlari // Academic Research in Educational Sciences. – 2022. – №. 3.5. – B 460-472.
8. Siddiqov I.M. Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida kompyuter grafikasi modulini “kvest” texnologiyasi orqali o‘qitish metodikasi // International scientific journal «Modern science аnd research». – 2023. – Volume 2 / Issue 4. – B 162-170.
9. Dodge B.J. The WebQuest design process. 2002. Retrieved September 15, 2002, from San Diego State University //Educational Technology Department Web site: http://webquest. sdsu. edu/designsteps/index. html.
10. Hassanien A. Using Webquest to support learning with technology in higher education //Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education. – 2006. – Т. 5. – №. 1. – P. 41-49.
11. Jahromi Z.B., Mosalanejad L. Integrated method of teaching in web quest activity and its impact on undergraduate students’ cognition and learning behaviors: A future trend in medical education // Global journal of health science. – 2015. – Т. 7. – №. 4. – P. 249-259.
Published
2024-02-12
How to Cite
XALIKOV. (2024). THE METHODOLOGY OF USING THE EDUCATIONAL TECHNOLOGY OF WEB QUESTS IN THE FORMATION OF FREELANCE COMPETENCIES OF PUPILS. News of the NUUz, 1(1.2), 237-241. https://doi.org/10.69617/uzmu.v1i1.2.995