ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ВЛИЯНИЯ ПЕРФЕКЦИОНИЗМА НА СУБЪЕКТИВНОЕ БЛАГОПОЛУЧИЕ
Аннотация
В данной статье широко рассматривается влияние перфекционизма на субъективное благополучие. Перфекционизм, основанный на оценке себя и других по высоким стандартам, может оказывать влияние на психологическое состояние, эмоциональное развитие и социальные взаимодействия личности. В статье рассматриваются три основные формы перфекционизма: ориентированный на себя, ориентированный на других и социальные требования. Результаты исследования показывают, что стресс и изменения настроения, связанные с высокими перфекционистскими требованиями, могут снижать субъективное благополучие. Однако установка здоровых и достижимых целей, социальная поддержка и стратегии, способствующие эмоциональному развитию, могут помочь повысить личное благополучие.
Литература
Badri, S.K.Z.; Kong, M.Y.; Wan Mohd Yunus, W.M.A.; Nordin, N.A.; Yap, W.M. Trait emotional intelligence and happiness of young adults: The mediating role of perfectionism. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 10800. [CrossRef] 19. Suh, H.; Gnilka, P.B.; Rice, K.G. Perfectionism and well-being: A positive psychology framework. Pers. Individ. Differ. 2017, 111, 25–30.
Besser, A.; Flett, G.L.; Hewitt, P.L. Perfectionistic Self-Presentation and Trait Perfectionism in Social Problem-Solving Ability and Depressive Symptoms. J. Appl. Soc. Psychol. 2010, 40, 2121–2154. [CrossRef]
Chufar, B.M.; Pettijohn II, T.F. Meeting high standards: The effect of perfectionism on task performance, self-esteem, and self-efficacy in college students. Psychol. Behav. Sci. 2013, 2, 117–123. [CrossRef]
Flett, G.L.; Hewitt, P.L. Reflections on three decades of research on multidimensional perfectionism: An introduction to the special issue on further advances in the assessment of perfectionism. J. Psychoeduc. Assess. 2020, 38, 3–14.
Frost, R.O.; Marten, P.; Lahart, C.M.; Rosenblate, R. The dimensions of perfectionism. Cogn. Ther. Res. 1990, 14, 449–468.
Frost R. O., Heimberg R. G., Holt C. S., Mattia J. I.,Neubauer A. L. A comparison of two measures of perfectionism // Personality and Individual Differences. 1993. Vol. 14, № 1. P. 119–126. DOI: 10.1016/0191- 8869(93)90181-2
Hamacheck, E. Psycodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology 1978, 15, 27–33.
Hewitt, P.L.; Flett, G.L. Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. J. Pers. Soc. Psychol. Rev. 1991, 60, 456–470.
Hewitt, P.L.; Flett, G.L. Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. J. Pers. Soc. Psychol. Rev. 1991, 60, 456–470.Individ. Differ. 2020, 154
Patterson, H.; Firebaugh, C.M.; Zolnikov, T.R.; Wardlow, R.; Morgan, S.M.; Gordon, B. A Systematic Review on the Psychological Effects of Perfectionism and Accompanying Treatment. Psychology 2021, 12, 1–24.
Limburg, K.; Watson, H.J.; Hagger, M.S.; Egan, S.J. The relationship between perfectionism and psychopathology: A meta-analysis.
Pacht, A.R. Reflections on perfection. Am. Psychol. 1984, 39, 386–390.
Rice, K.G.; Ashby, J.S.; Slaney, R.B. Self-esteem as a mediator between perfectionism and depression: A structural equations analysis. J. Couns. Psychol. 1998, 45, 304–314.
Sirois, F.M.; Molnar, D.S.; Hirsch, J.K. A meta-analytic and conceptual update on the associations between procrastination and multidimensional perfectionism. EJP Eur. J. Personal. 2017, 31, 137–159.
Slaney, R.B.; Rice, K.G.; Mobley, M.; Trippi, J.; Ashby, J.S. The Revised Almost Perfect Scale. Meas. Eval. Couns. Dev. 2001, 34, 130– 145.
Smith, M.M.; Hewitt, P.L.; Sherry, S.B.; Flett, G.L.; Ray, C. Parenting behaviors and trait perfectionism: A meta-analytic test of the social expectations and social learning models. J. Res. Pers. 2022, 96, 104180.
Smith, M.M.; Saklofske, D.H.; Yan, G. Perfectionism, trait emotional intelligence, and psychological outcomes. Pers. Individ. Differ. 2015, 85, 155–158.
Stoeber, J.; Otto, K. Positive Conceptions of Perfectionism: Approaches, Evidence, Challenges. J. Pers. Soc. Psychol. Rev. 2006, 10, 295– 319.
Stoeber, J.; Rennert, D. Perfectionism in School Teachers: Relations with Stress Appraisals, Coping Styles, and Burnout. Anxiety Stress Coping 2008, 21, 37–53.
Copyright (c) 2024 Вестник УзМУ
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.