MARKAZIY OSIYODA SHAKLLANGAN DINIY-FALSAFIY TA’LIMOTLAR VA ULARNING TARIQAT G’OYALARIGA TA’SIRI

  • Zikirillo AZDONOV, Samarqand davlat universiteti Urgut filiali
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.69617/uzmu.v1i1.2.1.1222
"Kalit so‘zlar" : Urf-odat, malomat, nafs, riyo, kibr, ujb, so’fiy, tasavvuf, mutasavvif, irfon, ixlos, sidq, sabr, qanoat, nafs, tanbeh.

"Maqola"

Ushbu maqolada o’rta asrlarda Movarounnahr va Xuroson o’lkalarida shakllangan diniy-falsafiy qarashlar o’zaro aloqadorlikda rivojlanib, insoniyat jamiyati ma’naviy muhitini barqarorlashtirishga, inson kamolotini ta’minlovich ta’limotlarning takomillashuviga olib keldi. Turli tariqatlar, ta’limotlar o’z nufuzi hamda mavqeni saqlab qoldi. Maqolada hanafiya muhitida malomatiylik va qalandariylik tariqati bilan bog’liq masalalar tahlil etilgan.

References

1. Ushbu hadisni Hokim “Mustadrak” asarida keltirgan, az-Zahabiy uni “sahih” degan, Ibn Moja ham bu hadisni rivoyat qilgan.
2. IX asr o’rtalari X asr boshlarida yashagan mashhur shia teologi an-Navbaxtiy “Firaq ash-shi‘a” asarida murji’iylarni to’rt guruhga bo’lib, ulardan birini kelib chiqishi termizlik Jahm b. Safvonga nisbat berilgan “jahmiyya murji’iylari” deb ataydi. Qarang: Al-Hasan an-Navbaxti. Firaq ash-shi‘a. – B. 116.
3. Komil Avayza. Al-Hakim at-Termiziy al-faqih an-noqid. – B. 33-50.
4. Jo’shon. M.A. Tasavvuf va nafs tarbiyasi. – T.: Cho’lpon, 1998. – B.13.
5. Ali ibn Usman al-Xudjviri. “Raskrыtiye skrыtogo za zavesы”.Stareyshiy traktat po sufizmu //Perevod s angliyskogo A.Orlova. - Moskva: “Yedinstvo”, 2004. – S. 199.
6. B.Namozov. Abu Bakr Kalobodiy tasavvufiy qarashlarining falsafiy asoslari. –Toshkent: “Fan”, 2011. - B.42.
7. Sharipova O. Abduxoliq G’ijduvoniy. –Buxoro: Buxoro, 2020.- B. 13.
Nashr qilingan
2024-02-28