LINGUOCULTUROLOGY AND CONCEPT

  • Shahnoza BOBOJONOVA Doctor of philosophy in philological sciences, (PhD), The Department of foreign languages and literature Tashkent University of Applied Sciences
Keywords: : Language and Culture, Linguoculturology, Cultural Semantics, Linguistic Signs, Concepts, Notions, Cognitive Research, Interdisciplinary Studies

Abstract

The article is devoted to the study of linguistics and culture and concept. The intersection between language and culture has become increasingly important in various academic fields such as linguistics, anthropology, psychology, and philosophy. This relationship is crucial as language serves as the primary means of human communication and is deeply intertwined with cultural contexts. Linguoculturology, a relatively new discipline, has emerged to explore the intricate connections between language and culture. This interdisciplinary field focuses on the cultural semantics of linguistic signs and aims to identify culturally relevant language units across various linguistic phenomena. Concepts play a central role in linguistic and cultural studies, representing complex cognitive structures that shape language and cultural representations. While there are different interpretations of the terms "concept" and "notion" within linguistic discourse, they are fundamental to understanding how language reflects cultural perspectives. Cognitive research highlights the role of concepts as storage units of human knowledge, shaping linguistic representations and cultural understanding.

References

1. Красных В.В. Современная научная парадигма: лингвокогнитивный подход // Русский язык: исторические судьбы и современность: II Международный конгресс исследователей русского языка: Труды и материалы. М.: Изд-во Московского ун-та, 2004.– C.120-121 .
2. Иванова, С.В. Лингвокультурология: изучая лингвокультурный универсум / С.В. Иванова // Вестник РУДН, серия «Лингвистика. – 2016. – Т. 20, № 2. – C.9-15 .
3. Safarov Sh. Nutq lingvistikasining tekshiruv obyekti nimadan iborat// Nutq lingvistikasi xalqaro ilmiy-nazariy konferensiya materiallari. - Samarqand, 2006. – 4 b.
4. Yusupov O’.Q- Ma’no, tushuncha, konsept va lingvokulturema atamalari xususida // Stilistika tilshunoslikning zamonaviy yo’nalishlarida: Ilmiy amaliy konferensiya materiallari. – Toshkent, 2011. – 49 b.
5. Ашурова Д. У. Связь вузовских курсов с современными направлениями лингвистики // Филологиянинг долзарб муаммолари: Маъруза тезислари. – Тошкент,2008. – 11 b.
6. Маслова В.А. Лингвокультурология. –М.:Тетра Системс, 2001. http://www.belb.net/Obmen/ Lingvokultur.htm. Степанов.Ю.С. Альтернативный мир, дискурс, факт ипринципы причинности// Язык и наука конца XX века.-М.,1995,- 38 с. Стернин И.А. К проблеме дейктические функций слова.АКД.М.,1973,-18 с.
7. Воркачев С.Г. Лингвокультурная концептология и ее термосистема (продолжения дискуссия)// Политическая лингвистика.2014.№3¬–15 с. Демьянков В.З. Функционализм в зарубежной лингвистике конца XX в. В кн.: Кузнецов В. Г. Корреляция: специальный концепт – понятие – значение – термин // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2.– 24-33 с.Дискурс, речь, речевая деятельность: функциональнме и структурнме аспектьг Сб. Обзоров. - М.: РАНИНИОН, 2000,- 26 с. Попова Л.В. Становление и развитие высшего профессионального экологического образования естественнонаучной направленности// Санкт-Петербург 2014.– 15 с. Cорокин Ю.А. Психолингвистические аспекты изучения текста// М.:Наука, 1985.– 168 с.
8. Телия В.Н. Метафоризация и ее роль в создании язьжовьш картинм мира // Роль человеческого факторе в язмке: Язмк и картина мира. М.: Наука, 1988. -С. 173-204.
9. Степанов Ю. С.Концепт // Константы: словарь русской культуры: 3-е изд. М.: Академический проект, 2004. – 42 с.
10. Степанов Ю. С.Концепт // Константы: словарь русской культуры: 3-е изд. М.: Академический проект, 2004. – 42 с.
11. Левина М. А. Термин, понятие и концепт // Приволжский научный вестник. 2014. № 6.– 106-108 с.
12. Пименова М. В., Кондратьева О. Н. Концептуальные исследования. Введение. М.: Флинта, 2011. –176 с.
13. Маслова В. Лингвокультурология //М., 2001– 38 c.
14. Кузнецов В. Г. Корреляция: специальный концепт – понятие – значение – термин // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2.– 24-33 с.
15. Bobojonova, S. (2022). Linguacultural characteristics of oral speech in educational discourse.
Published
2024-04-16
How to Cite
Shahnoza BOBOJONOVA. (2024). LINGUOCULTUROLOGY AND CONCEPT. News of the NUUz, 1(1.4), 296-300. https://doi.org/10.69617/uzmu.v1i1.4.2084