LINGVOKULTUROLOGIYA VA KONSEPT

  • Shahnoza BOBOJONOVA Doctor of philosophy in philological sciences, (PhD), The Department of foreign languages and literature Tashkent University of Applied Sciences
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.69617/uzmu.v1i1.4.2084
"Kalit so‘zlar" : Til va madaniyat, lingvokulturologiya, madaniyat semantikasi, lingvistik belgilar, konsept, tushunchalar, kognitiv tadqiqotlar, fanlararo tadqiqotlar.

"Maqola"

Ushbu maqola tilshunoslik va madaniyat va konseptni o‘rganishga bag‘ishlangan. Til va madaniyat o‘rtasidagi kesishish tilshunoslik, antropologiya, psixologiya va falsafa kabi turli akademik sohalarda tobora muhim ahamiyat kasb etmoqda. Bu munosabat juda muhim, chunki til insoniy muloqotning asosiy vositasi bo‘lib xizmat qiladi va madaniy kontekstlar bilan chuqur bog‘langan. Til va madaniyat oʻrtasidagi murakkab aloqalarni oʻrganish uchun nisbatan yangi fan boʻlgan lingvokulturologiya paydo boʻldi. Ushbu fanlararo soha til belgilarining madaniy semantikasiga e’tibor qaratadi va turli lingvistik hodisalar bo‘yicha madaniy jihatdan mos til birliklarini aniqlashga qaratilgan. Tushunchalar til va madaniyat tasvirlarini shakllantiruvchi murakkab kognitiv tuzilmalarni ifodalovchi tilshunoslik va madaniyatshunoslikda markaziy rol o’ynaydi. Tilshunoslik nutqida “konsepsiya” va “tushuncha” atamalarining turli xil talqinlari mavjud bo‘lsa-da, ular tilning madaniy istiqbollarni qanday aks ettirishini tushunish uchun asosdir. Kognitiv tadqiqotlar konsepsiyalarning inson bilimlarini saqlash birliklari sifatidagi rolini ta’kidlaydi, lingvistik tasavvurlarni va madaniy tushunchalarni shakllantiradi.

References

1. Красных В.В. Современная научная парадигма: лингвокогнитивный подход // Русский язык: исторические судьбы и современность: II Международный конгресс исследователей русского языка: Труды и материалы. М.: Изд-во Московского ун-та, 2004.– C.120-121 .
2. Иванова, С.В. Лингвокультурология: изучая лингвокультурный универсум / С.В. Иванова // Вестник РУДН, серия «Лингвистика. – 2016. – Т. 20, № 2. – C.9-15 .
3. Safarov Sh. Nutq lingvistikasining tekshiruv obyekti nimadan iborat// Nutq lingvistikasi xalqaro ilmiy-nazariy konferensiya materiallari. - Samarqand, 2006. – 4 b.
4. Yusupov O’.Q- Ma’no, tushuncha, konsept va lingvokulturema atamalari xususida // Stilistika tilshunoslikning zamonaviy yo’nalishlarida: Ilmiy amaliy konferensiya materiallari. – Toshkent, 2011. – 49 b.
5. Ашурова Д. У. Связь вузовских курсов с современными направлениями лингвистики // Филологиянинг долзарб муаммолари: Маъруза тезислари. – Тошкент,2008. – 11 b.
6. Маслова В.А. Лингвокультурология. –М.:Тетра Системс, 2001. http://www.belb.net/Obmen/ Lingvokultur.htm. Степанов.Ю.С. Альтернативный мир, дискурс, факт ипринципы причинности// Язык и наука конца XX века.-М.,1995,- 38 с. Стернин И.А. К проблеме дейктические функций слова.АКД.М.,1973,-18 с.
7. Воркачев С.Г. Лингвокультурная концептология и ее термосистема (продолжения дискуссия)// Политическая лингвистика.2014.№3¬–15 с. Демьянков В.З. Функционализм в зарубежной лингвистике конца XX в. В кн.: Кузнецов В. Г. Корреляция: специальный концепт – понятие – значение – термин // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2.– 24-33 с.Дискурс, речь, речевая деятельность: функциональнме и структурнме аспектьг Сб. Обзоров. - М.: РАНИНИОН, 2000,- 26 с. Попова Л.В. Становление и развитие высшего профессионального экологического образования естественнонаучной направленности// Санкт-Петербург 2014.– 15 с. Cорокин Ю.А. Психолингвистические аспекты изучения текста// М.:Наука, 1985.– 168 с.
8. Телия В.Н. Метафоризация и ее роль в создании язьжовьш картинм мира // Роль человеческого факторе в язмке: Язмк и картина мира. М.: Наука, 1988. -С. 173-204.
9. Степанов Ю. С.Концепт // Константы: словарь русской культуры: 3-е изд. М.: Академический проект, 2004. – 42 с.
10. Степанов Ю. С.Концепт // Константы: словарь русской культуры: 3-е изд. М.: Академический проект, 2004. – 42 с.
11. Левина М. А. Термин, понятие и концепт // Приволжский научный вестник. 2014. № 6.– 106-108 с.
12. Пименова М. В., Кондратьева О. Н. Концептуальные исследования. Введение. М.: Флинта, 2011. –176 с.
13. Маслова В. Лингвокультурология //М., 2001– 38 c.
14. Кузнецов В. Г. Корреляция: специальный концепт – понятие – значение – термин // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2.– 24-33 с.
15. Bobojonova, S. (2022). Linguacultural characteristics of oral speech in educational discourse.
Nashr qilingan
2024-04-16